default logo

• Postoperativ förlopp efter visdomstandkirurgi

Efter operationen kan du uppleva några svullnad och lindriga besvär, som är en del av den normala läkningsprocessen. Kalla kompresser kan hjälpa till att minska svullnad och medicinering ordinerats av din oral och maxillofacial kirurg kan hjälpa till att hantera obehag. Du kan rekommernderas att ändra din kost efter kirurgi och senare utvecklas till mer normala livsmedel. I de flesta fall varar återhämtningsperioden bara några dagar. Ta smärtstillande som ordinerats av din käkkirurg. Följande tips kommer att hjälpa till att snabba ditt tillfrisknande. 1. Bit försiktigt på kompress regelbundet och bytt kompress när de blir blodiga. Ring din käkkirurg om du fortfarande har blödningar 24 timmar efter din operation. Ät inte , drick inte  innan bedövningen släpper. 2. Medan din mun är bedövad, vara noga med att inte bita på insidan av kinden eller läppen eller tungan. 3. Ligg inte platt. Detta kan förlänga blödning. Stötta huvudet med kuddar. 4. Prova att använda en ispåse på utsidan av kinden under de första 24 timmarna. 5. Koppla av efter operation. Fysisk aktivitet kan öka blödning. 6. Ät mjuk mat, såsom potatismos, pudding, eller en soppa. 7. Använd inte ett strå för de första dagarna. Suger på ett sugrör kan lossa blodpropp och fördröjning läkning. 8. Efter den första dagen, försiktigt skölja munnen med varmt salt vatten flera gånger om dagen för att minska svullnad och lindra smärta. Du kan göra din egen saltvatten genom att blanda 1 tsk (5 g) salt i en medelstor glas (240 ml) av varmt vatten. 9. Rök inte under minst 24 timmar efter din operation. Den sugande rörelse kan lossa blodkoagel och orsakar fördröjning  av läkning. Dessutom minskar rökning blodtillförseln och kan ge bakterier och föroreningar i operationen området. 10. Undvik att gnugga området med tungan eller röra vid den med fingrarna. Fortsätt att borsta tänderna och tungan försiktigt. 11. Stygn försvinner av sig själv, tar ca 3-4 v
  • Risker med visdomstand kirurgi

Möjliga komplikationer är dry socket (alveolar osteitis), infektion, blödning, och domningar Smärta och svullnad i tandkött tanden togs bort. Blödning som inte stanna i ca 24 timmar. Svårigheter med eller smärta från att öppna käken (trismus). Svårläkta tandkött. Skada på granntanden, till exempel kronor eller broar eller rötter en närliggande tand. En smärtsam inflammation som kallas dry socket. Domningar i munnen och läpparna efter lokalbedövning avtar. Domningar brukar gå bort, men i sällsynta fall kan det vara permanent.
  • Implantat kirurgi

Bra att veta före implantatoperation: Lokalbedövning Operationen utförs i regel under lokalbedövning. Samma som vid andra tandbehandlingar. Lugnande medicin Om Du behöver lugnande medicin före operationen kan Du inte köra bil efteråt. Du bör då ha någon som kan följa Dig hem. Det innebär också att Du får stanna på kliniken en stund för att vila efter operationen. Antibiotika, värktabletter Du kommer att få antibiotika och värktabletter före operationen. Du får också ev. Recept på dessa efter operationen Kan jag äta före operationen? Före operationen kan du äta som vanligt. I de fall operationen sker under narkos finns speciella förhållningsregler. Känselstörningar efter operationen Det är relativt vanligt förekommande med känselstörningar i munslemhinna och läppar direkt efter operationen. Dessa är, med mycket få undantag, av övergående karaktär. Den avtagbara protesen Det är viktigt att implantaten inte belastas eller utsätts för tryck de närmaste 2 veckorna efter operationen. Om operationsområdet belastas för tidigt kan resultatet äventyras. Om Du har protes, kan Du inte använda den förrän Din tandläkare eller kirurg har justerat den. Under den tiden då en eventuell protes inte kan användas finns det möjlighet till sjukskrivning. Hur lång är läkningstiden? Inläkningstiden för implantat är individuell och kan variera mellan 2-6 månader. Detta beror på om det är överkäken eller i underkäken som implantaten är satta. Under denna tid kontrolleras Du av Din tandläkare eller kirurg. Rökning Det är viktigt att påpeka att rökning kan försämra implantatläkningen.    att tänka på efter implantatoperationen Efter operationen kan jag äta som vanligt då? Man bör vänta med att äta till bedövningen har släppt. Undvik att äta hårdtuggad föda. Om du är helt tandlös i den opererade käken bör du äta flytande eller finfördelad föda de närmaste dagarna efter operationen. Om det börjar blöda vad gör jag då? Ligg med huvudet högt natten efter operationen. En sipprande blödning kan förekomma de närmaste dagarna efter ingreppet. Om blödning skulle uppstå, stoppas den genom att man lägger ett tryckförband. Enklast är att bita på en sammanrullad näsduk ca 30 minuter. Detta upprepas om blödningen inte upphör. Man kan bli svullen och man kan få blåmärken. Detta är helt normalt och försvinner efter en eller ett par veckor. Antibiotika, värktableter Ev får Du recept på antibiotika och smärtstillande. Skötsel av munhygien efter operationen? Munhygien är extra viktig efter operationen. Men det är också viktigt att Du är försiktig och undviker all belastning i operationsområdet. Efter varje måltid sköljes munnen noggrant med vanligt vatten eller saltvatten (ta 2 teskedar bordssalt till en liter vatten). Morgon och kväll skall Du skölja munnen med 10 ml Hexident 1 mg/ml under 1 minut. Det går att köpa receptfritt på apotek. Dina egna tänder borstar Du som vanligt. I kombination med Hexidentsköljning bör tandkräm Zendium användas. Min Protes när kan jag börja använda den? För att inte äventyra behandlingsresultatet får Du inte använda Din protes på 2-3 veckor. Din tandläkare/kirurg måste noggrant justera protesen innan den används igen. Det är viktigt att du kontaktar Din käkkirurg om Du undrar över något vad gäller operationen. Kontakta också omgående Din egen tandläkare om protesen skaver eller trycker under inläkningsperioden.
  • Dåligt andedräkt

Du är inte ensam. Fyrtio miljoner amerikaner lider av dålig andedräkt, eller dålig andedräkt, enligt American Dental Hygienists 'Association. Dålig andedräkt kan komma i vägen för ditt sociala liv. Det kan göra dig självmedveten och generad. Lyckligtvis finns det enkla och effektiva sätt att fräscha upp din andedräkt. 1. Borsta och använd tandtråd oftare. En av de främsta orsakerna till dålig andedräkt är plack, den klibbiga uppbyggnaden på tänderna som hyser bakterier. Mat kvar mellan tänderna bidrar till problemet. Alla vi bör borsta åtminstone två gånger om dagen och tandtråd dagligen. Om du är orolig för din andedräkt, borste och tandtråd lite oftare. Men överdriv inte. Borstar för aggressivt kan urholka emalj, vilket gör tänderna mer sårbara för röta. 2. Skrapa tungan. Beläggningen som normalt bildas på tungan kan hysa illaluktande bakterier. För att eliminera dem, försiktigt borsta tungan med tandborste. Vissa människor tycker att tandborstar är för stora för att bekvämt nå baksidan av tungan. I så fall prova en tungskrapa. "Tongue skrapor är ett viktigt verktyg i en ordentlig munhälsovård rutin", säger Pamela L. Quinones, RDH, ordförande för American tandhygienisternas Association. "De är särskilt utformade för att gälla även trycket över ytan av tungan området, ta bort bakterier, matrester och döda celler som borsta inte ensam kan ta bort." 3. Undvik mat som sura andan. Lök och vitlök är de främsta brottslingar. "Tyvärr, borstning när du har ätit lök eller vitlök kan inte hjälpa. De flyktiga ämnen ta sig in i blodet och går till lungorna, där du andas ut dem." Det enda sättet att undvika problem är att undvika att äta lök och vitlök, speciellt före sociala eller arbetes tillfällen då du är orolig för din andedräkt. 4. Sparka vana. Dålig andedräkt är bara en av många anledningar att inte röka. Rökning skadar tandköttet och fläckar tänderna. Det ökar också risken för cancer i munhålan. Over-the-counter nikotinplåster kan hjälpa tämja lusten att röka. Om du behöver lite hjälp, boka tid för att prata med din läkare om receptbelagda läkemedel eller program för rökavvänjning som kan hjälpa dig att ge upp tobak för gott. 5. Skölj munnen. Förutom att frisk andan, antibakteriella munvatten ger extra skydd genom att minska plack-bakterier. Att skölja munnen med vanligt vatten hjälper också fräscha upp din andedräkt genom att eliminera matrester. 6. Hoppa pianobaren myntverk och tugga tuggummi istället. Sockerhaltiga godis främja tillväxten av bakterier i munnen och bidrager till dålig andedräkt problem. Istället tugga sockerfritt tuggummi. "Tuggummi stimulerar saliv, vilket är munnens naturliga försvarsmekanism mot plack syror som orsakar karies och dålig andedräkt