default logo

Kirurgiska instruktioner

Postoperativ förlopp efter visdomstand kirurgi?

Efter operationen kan du uppleva några svullnad och lindriga besvär, som är en del av den normala läkningsprocessen. Kalla kompresser kan hjälpa till att minska svullnad och medicinering ordinerats av din oral och maxillofacial kirurg kan hjälpa till att hantera obehag. Du kan rekommenderas att ändra din kost efter kirurgi och senare utvecklas till mer normala livsmedel.

I de flesta fall varar återhämtningsperioden bara några dagar. Ta smärtstillande som ordinerats av din käkkirurg. Följande tips kommer att hjälpa till att snabba ditt tillfrisknande.

1. Bit försiktigt på kompress regelbundet och bytt kompress när de blir blodiga. Ring din käkkirurg om du fortfarande har blödningar 24 timmar efter din operation. Ät inte , drick inte  innan bedövningen släpper.

2. Medan din mun är bedövad, vara noga med att inte bita på insidan av kinden eller läppen eller tungan.

3. Ligg inte platt. Detta kan förlänga blödning. Stötta huvudet med kuddar.

4. Prova att använda en ispåse på utsidan av kinden under de första 24 timmarna.

5. Koppla av efter operation. Fysisk aktivitet kan öka blödning.

6. Ät mjuk mat, såsom potatismos, pudding, eller en soppa.

7. Använd inte ett strå för de första dagarna. Suger på ett sugrör kan lossa blodpropp och fördröjning läkning.

8. Efter den första dagen, försiktigt skölja munnen med varmt salt vatten flera gånger om dagen för att minska svullnad och lindra smärta. Du kan göra din egen saltvatten genom att blanda 1 tsk (5 g) salt i en medelstor glas (240 ml) av varmt vatten.

9. Rök inte under minst 24 timmar efter din operation. Den sugande rörelse kan lossa upp blod koagel och orsakar fördröjning  av läkning. Dessutom minskar rökning blodtillförseln och kan ge bakterier och föroreningar i operationen området.

10. Undvik att gnugga området med tungan eller röra vid den med fingrarna.
 Fortsätt att borsta tänderna och tungan försiktigt.
11. Stygn försvinner av sig själv, tar ca 3-4 veckor